Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ogödslat såjord
          bjasol
          Inlägg 13-11-2018, 13:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 16 482

Hej,

Är det någon som kan anbefalla en kommersiell såjord som är ogödslat?

Om inte, är det någon som har ett bra recept de kan dela med sig?

Mvh,

Bjarne

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          bjasol
          Inlägg 14-11-2018, 12:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 16 482

Jag ska sätta vitlök i väldig mager jord som et försök på att skapa enhetslöker. Idén är å plantera i krukor över vintern för så att sätta ut dem i trädgårdslandet till våren. Detta bygger på en teori som säger att vitlök i mycket näringsfattig jord tidig i tillväxten inte skapar klyftor men istället bildar enhetslöker.

Citera
          Mjärden
          Inlägg 15-11-2018, 18:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 410
          Medlem nr: 79 127

CITAT (bjasol @ 14-11-2018, 12:22) *
          Jag ska sätta vitlök i väldig mager jord som et försök på att skapa enhetslöker. Idén är å plantera i krukor över vintern för så att sätta ut dem i trädgårdslandet till våren. Detta bygger på en teori som säger att vitlök i mycket näringsfattig jord tidig i tillväxten inte skapar klyftor men istället bildar enhetslöker.

Hänger inte riktigt med i tankegången. Du vill mao inte ha vitlök med klyftor utan löken i en enda lök. (ung som jag fick en del lökar i år pga torkan) Men frågan är om det fungerar att plantera om lökarna på våren, jag planterar alltid på hösten, normalt mitten-slutet oktober, i år i början av november. Sen täcker jag över med torkade stjälkar för att skydda mot väder o vind under vintern och sen känner vitlöken av själv, när det är dags att börja växa nån gång i april. Anledningen till att jag satte löken så sent i år var den varma hösten, vill inte att löken skall börja växa för mycket inför vintern.
          Så min fråga är om man kan odla i krukor inomhus och sen plantera ut på våren ?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 05:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon