Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ogödslat såjord
          bjasol
          Inlägg 13-11-2018, 13:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 16 482

Hej,

Är det någon som kan anbefalla en kommersiell såjord som är ogödslat?

Om inte, är det någon som har ett bra recept de kan dela med sig?

Mvh,

Bjarne

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          bjasol
          Inlägg 21-11-2018, 12:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 16 482

Tack för svar!

Jag är ledsen att jag inte har svarat förut, men jag har varit på resa.

Jag borde ha nämnt att den vitlök som planterats i krukor kommer att spendera vintern i ett gammalt kylskåp vid 2 °C och ska planteras ut i mars / april när marktemperaturen är över 6 - 7 ° C.

Syftet med att odla enhetslök är att använda dem för att få mycket stor vitlök året efter. Jag har läst om enhetslöker som väger över 50 gram. Med de rätta förutsättningarna kan dessa producera vitlök på 200–250 gram året efter. Detta är en del av ett pågående projekt för att skapa mycket stor vitlök från topplök på 3 eller 4 år.

Teorin om hur vitlöken klyftar sig kommer från en kinesisk professor, ni kan läsa artikeln här: https://www.datsja.no/blogg/2018/8/24/gtene...NK_1DFT53WwFmV8

Jag håller med om att ett sätt att få enhetslök är att plantera vitlök på våren, det kommer jag också att försöka. Jag håller också med om att den typ som lättast skapar enhetslök är av typ Turban, så jag använder dem mycket i detta experiment.

Anledningen till att vitlöken behandlas kallt är att vitlök som inte har haft någon vintertid inte alltid utvecklas normalt. Den bara fortsätta att växa och växa och vill inte riktigt mogna. Den vitlök som jag planerar att plantera på våren nästa år kommer också att ha tillbringat vintern i ovannämnda kylskåp. Jag ska också plantera ett antal klyftor som inte har varit i kylskåpet, för att se om det finns någon skillnad.

Så, varför gör jag det här? Huvudvis för att det är kul, och för att se hur stor vitlök jag kan få!

Vänliga hälsningar,
          Bjarne

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 11:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon