Anledningen till att man får spam kan vara flera orsaker. Här är några:
- 1. Din dator är drabbad av ett virus som plockar upp alla e-postadresser i adressboken på din dator. Tyvärr innebär det då att alla dina kontakter också kan få spam.
- 2. Någonstans har din e-postadress snappats upp av en spam-robot på en websida.
- 3. Som 1 men du är en av kontakterna i en av dina kontakters dator som har mumsat på ett virus.
- 4. Du har skrivit in din e-postadress på en websida som vill ha dina uppgifter av olika anledningar. Gör inte det. Se nedan.
När din e-postadress har "läckt ut" är du därefter ett offer för spam. e-postadresserna säljs till fler spammare som gör inflödet av skräppost än värre. Det kan du inte göra något åt.
Vad du kan göra är att använda en seriös e-postklient
och en seriös internetleverantör.
Själv använder jag Office 365 med Outlook. Det kostar pengar men GMail är gratis och bra. Spamfiltren i dessa tar 99% av allt spam men i mitt fall är det inte så mycket eftersom jag sällan lämnar ut min "riktiga" e-postadress.
Många websidor vill att man anger sin e-postadress av diverse mer eller mindre diffusa anledningar. Om du absolut vill göra det så
skaffa en "slarvadress" på t.ex. GMail eller Yahoo. Använd ALDRIG din privata egna adress på websidor du inte känner till.