phishing syftar på en metod där man lurar användaren i fråga att aktivt skriva in sina uppgifter på en förfalskad sida som liknar en äkta. Ungefär som att öppna ett skomakeri/nyckelservice mitt på Sergels Torg (plattan) i Stockholm. När man lämnar in sin nyckel kopieras den en extra gång och delas sedan ut till pundarna. Sedan behöver de bara följa efter dig för att se var du bor. Nästa gång du kommer hem är alla värdesaker borta.
Det behövs alltså ett aktivt engagemang (att bli lurad) från en användare för att denna metod ska fungera.
Det kan inte finnas någon som inte har fått tillgång all denna information som överöser oss användare om faran med att lämna ut sina uppgifter.
Däremot så finns det många som tvärt emot uppmaningarna fortfarande inte har läst dem, må det vara av lathet, dumhet eller kanske en övertygande känsla av att "det händer inte mig".
Det är dessa som bedragarna siktar in sig på, framgångsrikt i många fall har vi lärt oss.
Därför upprepar jag mig: Om man inte fullt ut förstår vad det innebär att hantera en dator ute på internet så ska man inte chansa, man ber om hjälp av någon man litar på.
--------------------
Mvh Johnny
|