CITAT (Mjärden @ 29-01-2019, 23:29)

En sak slog mig idag, när jag handlade på ÖB och expediten frågade om jag var medlem. Hon erbjöd mig medlemsskap, om jag uppgav mitt mobilnr, men jag tackade nej liksom jag gjorde på Rusta i höstas. Jag vill inte lämna ut mitt mobilnr åt höger och vänster mer än nödvändigt speciellt som man inte vet vad nästa steg är som bedragarna hittar på. Jag befarar att swish blir nästa objekt för bedragarna.
Om du lämnar ditt mobilnummer till ÖB kommer de inte att försöka blåsa dig. Om de gjorde det, hur länge skulle folk handla där då? Alla seriösa företag är livrädda att deras kundvård ska äventyras så de gör allt de kan för att skydda sina kunders integritet. Men, det är klart, om någon hackar sig in på ÖB's databas och stjäl deras kunduppgifter kan elaka saker hända. Samma saker kan även hända om någon hackar sig in på din mobiloperatörs databas (gud förbjude).
Så, visst, genom att lämna sina uppgifter till så få som möjligt minimerar man skaderisken. Men man får inte bli paranoid, bättre är att lära sig att förstå hur IT-världen fungerar. Eller, som jag sagt tidigare, be någon om hjälp.
Redigerat av johnny_j: 30-01-2019, 17:28