CITAT (Mjärden @ 16-02-2019, 16:11)

Jag skulle aldrig använda ett medel som Roundup, då det tar bort hela idén med att odla själv. För mig är giftfritt en självklarhet och med egenodlad är man garanterade att de kravet är uppfyllt tex använder jag aldrig blåkorn
Det som kan vara lite riskfyllt att köpa jord från tippen, då man inte vet vad den innehåller. Ta det som ett flerårsprojekt att få ordning på jorden, men du kan redan i år sätta potatis i den vända jorden och om det inte blir lika torrt som förra året kan det ge hyfsad skörd även bland ogräs. Jag tycker jorden blir mer lätthanterlig efter att ha odlat potatis första året.
Roundup är betydligt bättre än sitt rykte, men du kanske gillar sagor? Jag har provat både med och utan så jag vet skillnaden. Skall man börja en odling på mark som inte använts på lång tid eller som är ogräsbemängd så är det klokt att börja med en eller två omgångar Roundup för sen kan man starta från 0 och bygga upp odlingen, särskilt om det gäller krav, ekologiskt eller liknande. Skippar man det tar det många år innan man är uppe på 0-strecket.
Min bror hyrde en gång en av många odlinglotter på en åker. Problemet var att åkern var inpregnerad med kvickrot. Han och svägerskan rensade så mycket det gick men på hösten var det lika mycket kvickrot igen. Likadant för de övriga odlarna. Det gick ju inte att rensa kvickrotrötter när potatisen kommit upp. Han hittade, och visade mig också, en potatis där en kvickrotsrot vuxit rätt igenom.
Edit: Beträffande ursprungsfrågan så är det lite vanskligt att svara på men jord från tippar brukar vara ganska ogräsbemängda. Varning alltså.
Redigerat av Gossen Ruda: 16-02-2019, 18:14