CITAT (Gunilla T @ 17-02-2019, 08:08)

Jodå, jag har aldrig använt bekämpningsmedel vare sig för ogräs eller insekter. Inte heller oorganisk gödsel. Hela trädgården är anlagd på skogsmark så det var inte ogräsfritt. Den gamla och ogräsfyllda jorden har jag grävt bort, en bit i taget och ersatt med ny jord, beroende på vad jag odlar. Det är mycket och tungt arbete initialt, alla rötter måste bort men det lönar sig, ogräsrensning är inget som jag ägnar massor av tid till. På våren dyker det förstås upp lite fröogräs men det är lätt att hantera när jorden är fuktig och fin.
Har aldrig några bekymmer med insektsangrepp heller, fåglarna sköter om det. Vi har satt upp ca 70 fågelholkar i omgivningen och bättre medhjälpare finns inte. Har inga spanska sniglar - ännu - så det underlättar förstås.
Bra tips det där med fågelholkar. Jag har två st liggande på balkongen, som jag fått i pris vid tävlingar, som jag kan sätta upp vid vårt koloniområde. Tyvärr är områdets läge inte helt optimalt, då det går en trafikerad väg ca 50 m norr om området, dock med en skogsbarriär emellan. För några år sedan bröts några igenväxta lotter upp och torvorna kördes till skogskanten. Jag byggde upp en ca 1 m hög vall av torvorna ca 10 m längd som ljudbarriär och har även planterat en kant med utrensad kirskål mot vägsluttningen. Funderar på var jag skall sätta upp holkarna, då skogen mest består av tall och gran med lite lövinslag, ett körsbärsträd ganska nära min lott kanske skulle passa. De måste ju sättas upp så att fåglarna inte störs av trafiken från vägen och verkligen bebor holkarna. Har det någon betydelse i vilket väderstreck man har ingången på holkarna ?