|
Hej
Nybliven medlem:)
Har köpt ett äldre hus som stått tomt i över 10 år. Tomten står på hörnet av en åker på 2 ha som det har tagits hö på. Började förra sommaren med att rensa den övervuxna tomten och utökade tomten. Nu i år så ska jag plantera träd, buskar, växthus och en matträdgård. Då det inte finns någon växtlighet på tomten förutom ett par gamla äppelträd så blir det en hel del att plantera^^
Ursäkta bladdret, nu kommer den riktiga frågan. I samband med köks/fruktträdgården och växthuset vill jag anläggs en ganska stor damm för lite matfisk, några änder och som vattenresorvar.
Åkern består i princip av ren lera(var ett h*****e att borra stolp och slå stängsel). Förra sommaren så stod det vatten i diket, fast hetta och ingen nederbörd. Dammen blir i hörnet på åkern, så har diken på 2 sidor, blir ett omlopp och ett utlopp
Behöver man verkligen duk i ett sådant lerigt material? Vill gärna anlägga en ganska stor damm runt 100m2, blir ganska dyrt med duk... Lägga sand i botten och växtlighet bör ju hjälpa till med reningen? Eftersom att jag vill ha den runt 1,5 till 2 meter djup, kanske man kan lägga duk på den djupa Så att den inte blir helt torr?
Skulle gärna ta lite tips på från kunnigt folk:)
Redigerat av Piranha: 21-02-2019, 11:24
|