CITAT (netaave @ 21-01-2005, 00:14)
Jag har fått barn vid tre tillfällen i tre decennier, första gången var jag 23 det var -75, sen blev det ett nytt förhållande och när jag var 36 -87 fick vi vårt gemensamma och som det var planerat enda barn. Jag hade då 12 år emellan och kände mig som en gammal mamma.
Men livet blir inte alltid som man planerat och när jag var 41 och maken skulle fylla 50 -93 fick vi ett oplanerat barn.
Jag tycker det är ganska stor skillnad på att få sitt tredje barn i 40-årsåldern mot att få första barnet sent.
Jag har också känt mig som "gammal mamma" ibland på t ex föräldramöte för yngsta barnet. Jag var 32 när han föddes och han var nr4 i syskonskaran.
Min erfarenhet av äldre förstagångsmammor är att de kan bli väldigt överbeskyddande. Säkert kan det vara olika, men jag tror att äldre mammor ofta är mer (för) försiktiga.
Är man inne i mammarollen från tidigare barn rullar det liksom på och man har inte möjlighet att passa på/ bevaka varje barn lika mycket som den som bara har ett barn och är kanske inte heller lika rädd för alla tänkbara och otänkbara faror.