CITAT (Mj�rden @ 27-03-2019, 01:01)

Det hade varit ett mer realistiskt f�rslag om att det blev f�rbud att s�lja bilar som enbart drivs med el allts� att bilen m�ste ha ett alternativt drivmedel, som kan kopplas in, n�r elen h�ller p� att ta slut i batterierna. Samtidigt som man k�r p� det alternativa drivmedlet laddas batterierna och s� sm�ningom kan man g� tillbaka till eldrift igen. P� s� s�tt kan man k�ra l�ngre str�ckor mellan varje laddning och blir inte lika beroende av el. Som det ser ut idag �r inte all el framst�lld p� ett milj�v�nligt s�tt och �kar efterfr�gan kraftigt tvingas man framst�lla en st�rre procent el p� ett milj�skadligt s�tt.
Ett problem vid all omst�llning av bilar �r den h�ga ink�pskostnaden, vilket drabbar m�nniskor med sm� ekonomiska resurser, oftast de som har st�rst behov av bil. En annan effekt �r att urbaniseringen �kar och landsbygden blir �n mer tom p� folk, vilket p� sikt riskerar att �ventyra ett lands f�rs�rjning med f�rre producenter av livsmedel.
Ytterligare en risk �r att en sk "superflare" intr�ffar och elsystemet sl�s ut, vilket bla skulle inneb�ra att bilarna skulle stanna med tomma batterier. Att ensidigt stoppa en typ av drivmedel skulle vara osmart och inte speciellt fram�tsyftande.
Man skall ju inte heller glömma bort att staten betalar 60tusen kronor vid nyköp av elbil.