CITAT (johan1983 @ 10-04-2019, 08:33)

Det du har förberett rabatten med passar inte alls för blåbär. Du skulle behövt gräva bort jättemycket
Gör som jag. Jag tog en lastpall. Satte två pallkragar på den. Barkduk i botten. Sedan blandade jag blåbärsjord, torv och furubark samt gödning
Det gick åt 3 säckar jord, en hel bal med torvströ och en hel säck med furubark
Totalt hamnade själva planteringen på 179 för jorden. Kommer inte ihåg vad torvströ kostade eftersom jag köpte förra året. Men jag köpte på granngården. 199 kanske?
Sedan köpte jag två pallkragar (kolla var man hittar billigt)
Men räkna som sagt med kanske 700-800 kronor för allt material per buske
Men då står buskarna som kungar (drottningar?) och kommer ge bär i måndag år
Med det vill jag också säga. Kolla på BRA plantor. Det spelar ingen roll om dom kostar 99 eller 199 när dom är så dyra att plantera på ett bra sätt. Så är det bättre att köpa fina buskar av de sorter som du allra helst vill ha
Nej, jag kommer inte att offra en massa pengar på jord, bark, torv utan den här blåbärsbusken skulle bara vara ett litet sidoprojekt för att se om det gick att odla fram lite blåbär i mindre skala. Den stora insatsen för att förse hushållet med blåbär gör jag i skogen och normalt sett brukar jag få ihop 6-8 liter, som är vår årskonsumtion. Förra året blev det bara 4 liter pga det torra vädret och jag har bara några dl kvar, som jag skall koka sylt av och använda när mina barnbarn kommer på besök och får plättar och sylt.
Fast när jag läser ovanstående jätteprojekt för en blåbärsplanta vore det nog bästa att skrinlägga planerna på blåbärsodling....
ps. I och för sig har jag skogen alldeles bredvid, så att jag skulle kunna stjäla lite material därifrån och blanda ner.
Redigerat av Mjärden: 10-04-2019, 18:32