Brukar alltid testa något nytt varje år och i år blev det svartkål. Upptäckte att den bör förodlas, men då tiden redan är långt liden satte jag dem i ren panik igår. Går det så går det, annars får det bli squash på växtplatsen.
Ang. potatis så kan jag bara hålla med dig om att kvarglömd potatis ofta växer fint och ger även i vissa fall bra skörd, men oftast en potatis. När de poppar upp på olämpliga ställen i årets sådd brukar jag dock rensa bort plantan. Jag skall forska lite i varför man satte potatis runt 15 maj i gamla tiden om det har något att göra med järnnätterna eller om klimatet var annorlunda då.
Jag googlade och fick fram att avgörande för när man skall sätta potatisen är vilken temperatur jorden har. Den får inte ha under 8 grader, då är det bättre att vänta och låta dem ligga kvar och förgro. Man kan inte säga att det är fel varken att sätta tidigt eller sent, beror på hur våren utvecklar sig och påverkar jordtemperaturen. Ang att sätta potatis runt 15 maj tolkar jag som att i gamla tider kvar klimatet kallare.
Redigerat av Mjärden: 28-04-2019, 10:14
|