CITAT (Hockes Mia @ 26-05-2019, 21:57)

Ja jag där nog ta och göra om allt i pallkragarna med ny markduk och ny jord. Får bli så inför nästa sommar.
Det blir säkert bra, om du gör så du slipper den "förhatliga" kirskålen. Men att jorden skulle vara "infekterad" av kirskålsrötter stämmer inte med min erfarenhet. 2016 tog jag över en kolonilott som förutom massvis med maskrosor hade ett två meters stråk med kirskål i och på båda sidor av en upphöjd blomrabatt. Jag började 2017 att gräva och rensa bort kirskål och köra bort torvorna från blomrabatten och planterade sen prydnadspumpa. Sen poppade det upp en del kirskål under sommaren som jag grävde bort med minispaden och som jag fortsatte med under 2018, då det bara var någon enstaka kvar. I år har jag bara behövt ta bort ett par tre stycken och i en gullviveplanta, som jag flyttat, så jag tycker jag besegrat kirskålen.
Betydligt svårare att bli av med är åkervindan som jag kämpat mot i två år och fortfarande inte besegrat. Den har långa vita rötter och det räcker med att en liten bit blir kvar för att den skall börja växa igen.