Det verkar som du planterat i en stor kruka och det viktigaste vid tomatodling är vattningen. Jag har ingen erfarenhet av självvattnande krukor eller som det verkar kruka med vattenbehållare, så hur många dagar utan vattning den klarar sig vet jag inte. Om du kommer hem och bladen slokar, ös på vatten direkt, då hämtar den sig ganska snabbt.
Om den behöver tjyvas ser du om det växer ut små skott precis där grenen går ut från stammen och då skall du ta bort dem. Jag tror ine du behöver bry dig om att den delar sig, men att staga upp den med pinne med ett snöre bundet runt stammen är nödvändigt. Blir det mycket tomater och grenarna dignar ner kan de behöva stöd också, men det ser du efterhand.
Jag odlar tomater både på balkongen och på friland. För två år sedan mognade de inte utomhus, men förra året fick jag enormt mycket på de två plantorna utomhus, mer än plantorna på balkongen så skörden hänger dels på sorterna, dels på vädret. Ett år hade jag gröna tomater och fick bara 3 st, men de var "supergoda", gula är inte heller tokiga.
Återkom gärna om hur det går med din tomatodling.