CITAT (masa @ 09-08-2019, 12:59)

Du som bor i södra Skåne, skulle kunna satsa på Creole-vitlökar. De kräver inte så kall jord under vintern, de skall faktiskt inte ha tjäle för att för att ge bästa skörd. Milda vintrar kan höstplantering fungera bra, men bäst är att plantera så tidigt som möjligt på våren när jorden är kall men inte tjälad. Varför satsa på Creoler? Jo de smakar bra och lagringsdugligheten är överlägsen andra typer, de håller lätt över ett år i rumsvärme. Ekologisk vitlök som säljs i ICA-butiker är ofta av sorten Morado, en Creole. Tyvärr har man på senare tid börjat sälja alla möjliga vitlökar som Morado, fast det då oftast är Turban-lökar.
Om du har problem med att få tag på lämpliga utsädeslökar, kontakta mig, jag har vitlökar av alla typer.
Tack för mer nyttig info. Med tanke på hur mina blast såg ut i mitten av juli, är det mer eller mindre klart att min lök är Artichoke? Testar nog att s'tt några av de lökarna i alla fall, men så skulle jag ju kunna köra en omgång Creole med. Har tidigare inte varit aktiv i mitt vitlökssök så vet inte om de är svåra att få tag på? Har en bra plantskola på orten så jag börjar väl där. Får jag inga napp hör jag gärna av mig.