Vilken vacker plats, gjord för att skapa något originellt som inte finns i varje trädgård! Jag vet vad jag skulle göra
Jag skulle skapa en slänt med små barrträd och ljung, både vår och höstljung så har man blomningen två ggr varje säsong. Dessutom har ljung olika barrfärger och färgen växlar även med årstiderna. Ta bort det som växer där och avrunda mot gräsmattan uppepå, inga raka kanter utan rundat mot gräsmattan.
Det stora arbetet är att byta ut jord till lägre pH värde, alltså surjord. Det gör man med grov torv, Rhododendronjord, barkmull och inblandning av sand för ljungens skull. Inga rader av något utan tänk asymmetriskt, sparsmakat och stilrent. Några små barrväxter som lyfter lite på höjden, skulpturala och/eller andra iögonfallande former. Gärna någon med avvikande färg på barren.
Några stora stenar lagda så det ser ut som om dom ramlat ner där av en händelse. Slänten är inte så brant så jag tror inte den behövs terrasseras men någon form av stopp kanske där slänten slutar men absolut inte radade stenar som skulle förstöra hela intrycket. Absolut ingen markduk under växter.
Jag letade bilder men hittade inget lämpligt men länkar till min egen blogg där jag skriver om Brita Johanssons bok Odla ljung.
http://hagtorpet.blogspot.com/2017/01/odla-ljung.htmlLåter det jobbigt? Området är inte så stort så det borde inte vara det. Det svåra är att hålla stilen sparsmakad, att ha disciplin och inte trycka ner för mycket växter så det blir plottrigt, det skall vara stilrent. Barrträd har en dämpande effekt i planteringar med sin städsegröna uppsyn.