Visst är det vackert med vallmo! För bönderna ett avskytt ogräs, men vill man få den att växa på ett visst ställe så är det ack så svårt!
Min s.k. blomsteräng är f.d. åker på lerjord, alltså inte alls idealiskt för blomsteräng. Dock har jag fått prästkrage, röllika (och maskros) att sprida sig. Jag går tillväga så att varje år eldar jag mitt skräp på ett nytt ställe, och på den kara fläck som blir sår jag blomsterfrön, eller planterar ut småplantor jag hittat någonstans.
Försöker också få vallmo att fästa. Dom växer i massor i åkerkanten, men det är jättesvårt att få dom att fästa på ängen! Jag har prövat med att så köpta frön. Det kommer ett par vallmo ena året, nästa året är de borta. Jag har prövat med att omplantera småplantor, och dom har inte tagit sig alls.
Min teori är att vallmo har svårt att hävda sig i en permanent gräsyta. Åkrar kan ju vara röda av vallmo (mot bondens vilja), varför blir då min äng inte röd? Monets blomsteräng kanske var en åker i träda?
PS. En blick i den Virtuella Floran bekräftar min teori. Det står att vallmon "växer vanligen på odlad mark eller ruderatmark". Eftersom vallmon är ettårig så antar jag att det behövs öppen jord för att fröna ska få fäste och vallmon återkomma år efter år....
--------------------
Hellre planering än plantering
|