Vill du ha stammen tjockare måste du låta grenarna vara kvar där. Stammar du upp den nu tjocknar stammen mycke långsamare. grenarna drar upp näring som gör att trädet växer, ganska logiskt.
*funderar* det är en såndär innomhus azalea du har?
Låt den göra sig hemmastadd i den nya krukan innan du börjar klippa. Du måste nog ansa rötterna, så att den får plats, men vänta med det gröna. (är det väldigt lite rötter kvat jämfört med väldigt mycke blad kan du ta bort en del av det gröna också, skillnaden får inte bli föör stor) Gör man för mycket på en gång blir det jobbigare för den att ta igen sej.
När du klipper rötterna sparar du så mycket som möjligt av de fina små sugrötterna och rensar bort de kraftigare stora rötterna. Det är de små som suger mest vatten.
Låt den stå ljust så att fotosyntesen bildar en massa druvsocker. Det stimulerar hela växten. Akta för direkt sol bara, har för mej att de inte tycker om det, eller är det tvärt om..
Tror jag också ska prova att göra en egen azalea bonsai.
Bästa tiden för beskärning är ju från juli-september, när tillväxten är som bäst. Så vänta med klippningen tills dess. Under tiden kan du ju fundera på vilken form du tycker att den ska ha och se ut de huvudgrenar som ska sitta kvar.
Nu ska vi se. Låter detta någorlunda vettigt, eller ska jag ta på funderarmössan igen...?
Det är alltid kul att experimentera lite.
Själv har jag en liten lind som jag håller på att forma till ett minimini träd. =)