Dags för uppdatering. Pergolan är nästan färdig. Rosorna är inne på sin tredje sommar och har utvecklats till veritabla taggmonster. Bifogar bilder. Men, jag skulle haft några klematis också och undrar nu om de ens får plats. Rosorna fyller ju upp hela utrymmet!
Den vänstra rosen är Wrams Gunnarstorp och den högra Gerbe Rose (överblommad när bilden togs).
Båda är mycket trevliga rosor och som passar ihop i färg. Dock har de väldigt olika växtsätt! Gerbe roses långa hårda raka skott är svåra att binda vågrätt utan att de bryts. Wrams Gunnarstorp skickar ut långa veka sidoskott som man inte riktigt vet hur man ska hantera. Klippa av? Binda upp? Gör jag inget så viftar de i blåsten tills de går av. Jag har ju bara en halvmeter till tomtgränsen, så att tygla dem har varit ett pågående arbete ända tills nu. Rosornas olika växtsätt gör att jag blev tveksam till om de är rätt kombination, men nu är det för sent att försöka gräva upp dem! På plus-sidan står att de blommar efter varandra, dvs Gerbe rose är en vecka tidigare än Wrams Gunnarstorp. På det viset får jag längre blomning än om jag bara hade haft en sort. Efter blomning är det ganska fult! I september presterade båda rosor lite återblomning, men inte alls lika riklig som på sommaren. Några klematis hade livat upp platsen under sensommaren!
Jag har landat i att mörka klematis inte passar så bra ihop med det faluröda. Nu väljer jag mellan ljusblått, vitt eller gult. När jag tittar mot huset tänker jag att gult skulle vara snyggt och matcha huset, t.ex. Golden Tiara. När jag tittar ut från huset tänker jag i stället ljusblått, t.ex. Blue Angel eller Perle d'Azur. Men att både har gult och ljusblått blir nog för brokigt. Möjligtvis vitt, Huldine. Eller kanske något rosa, de små söta Princess Diana eller Princess Kate. Jag tänker mig en Klematis vid varje stople. Kanske två lika på sidorna + en annan i mitten. Med tanke på hur trångt det redan är så ska det inte vara en alltför starkt växande, och det ska inte heller vara sorter som bara producerar blommor i toppen. Det är i spaljen jag vill ha blommorna, inte ovanpå pergolan. De behöver alltså inte bli högre än 2,5-3 meter.
Jag skickar också med en bild på markvegetationen också. En blandning av flocknäva biokovo samt olika slags alunrot. Nästa sommar gräver jag upp dem och delar dem så att de fyller upp all bar jord.