CITAT (johnny_j @ 12-10-2020, 15:24)

Angående hastighet:
Precis bredvid en busshållplats går en cykelbana. Där står föräldrar och barn i väntan på bussen. Då kommer en slimmad kille på en lika slimmad cykel i säkert 35 km/h farande förbi alla oskyddade barn. Plingar han i cykelklockan? Nej, hänsyn och försiktighet gäller inte honom. Om ett barn hade klivit ut i vägen för honom hade det inte slutat bra.
När jag ser ett barn med förälder höjer jag beredskapen, saktar ner och plingar. Nästan alla barn tycker det är kul att man plingar och ofta får man ett leende tillbaka. Man kan ju inte veta vad som rör sig i huvudet på barnet och helt plötsligt kan det finnas något intressant vid sidan om. Så oavsett om man kör med el eller fotkraft tycker jag det är självskrivet att man plingar.
Samma sak gäller om det är en rullskid eller inlinesåkare på cykelbanan, då skall cyklisten plinga före omkörning, då man som rullskidåkare inte har uppsikt bakåt och helt plötsligt kan behöva väja för något i vägen eller att man är i andra tankar och byter sida utan att fundera.