Kanske ni borde övergå till det skolsystem som vi har i Finland?

Här har alla i princip likadan skola ända till då man slutar högstadiet (15,16 årsåldern). Då är grundskolan slut.
I Sverige går ju i princip alla till gymnasiet efter det, och de heter lantrbruksgymnasium, backhoppargymnasium och allt möjligt annat skojigt!
Här finns det i princip bara ett sorts gymnasium. Där förjupar man sig i alla ämnen och får en mycket god allmänbildning. Gymnasium här är ingenting för de som tycker om praktiska saker. Gymnasium är med andra ord mer för de som tänkt sig en akademisk utbildning (eller de som har bra betyg men som inte vet vad de ska utbilda sig till efter högstadiet!). Därför är nivån på undervisningen högre än på medelgymnasiet i Sverige.
Fär sådana som tycker om praktiska saker och vill ha en möjlighet att börja arbeta som 19-åring här så är det yrkesinstituet som gäller. Frisör, timmerman, montör, lägre datorutbildning är exemplel på utbildningar. Jag vet att många som går sådana linjer varken skulle kunna eller vilja förstå genetik eller trigonometri... så varför plåga dem med sånt?
Kommer ihåg att jag såg på nån dokumentär på TV om ett svenskt gymnasium. Eleverna verkade väldigt omotiverade och betedde sig som frustrerade 13-åringar (kastade bl.a. papper och var otrevliga mot varandra och läraren). Definitvt sådana personer jag tror skulle passa bättre i en skola där de får arbeta nästan bara praktiskt.
Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)