Silos!
Jag skickade med en länk tidigare men om du inte läste den kan jag rekommendera en läsning
https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-...acy-theories_svKonspirationsteorierna flödar på nätet och har blivit så vanliga att EU ansett det nödvändigt att gå ut med information. Klimatfrågan har länge varit under attack och nu vädrar vaccinationsmotståndarna luft pga pandemin.
När man läser något och där påstås att det råder censur, då bör man vara särskilt vaksam, youtube är sällan en källa till sann kunskap. Syftet är att splittra samhället, att skapa oro och misstänksamhet. Ytterst är det ett angrepp på vår demokrati där oron i samhället kan resultera i att vi börjar längta efter "den starke ledaren"
Det sker nu i några EU länder, f.d öststater som numera kallar sig illeberala demokratier. Den fria pressen är mer eller mindre nedmonterad och domstolarnas oberoende är satt ur spel. Man behöver inte längre ockupera ett land med kanoner och arméer, man gör det genom ett informationskrig och s.k. nyttiga idioter som för fram lögnerna utan att förstå att de är utnyttjade.
Jag säger inte att våra myndigheter eller politiker alltid har rätt men det finns kontrollorgan som skall stoppa om någon beter sig odemokratiskt, inom public service finns alltid en ansvarig utgivare.
Trump är ett skolexempel på en auktoritär ledare, tack och lov verkar demokratins alla kontrollorgan fungera trots alla attacker och nu får han definitivt packa ihop och lämna över ledarskapet.