För att återgå till coronavaccinet, så den största risken är att någon går in och manipulerar innehållet, så att det inte ger den effekt som önskas. Men man får hoppas att vaccintillverkarna har ständiga kontroller av vaccinet, så att inget sker i sammansättningen. Det enda jag hört är att en liten förhöjd risk för allergisk reaktion kan förekomma, men vi har inte fått veta vad i vaccinet som kan ge den allergiska reaktionen och hur länge den består. Sen måste man komma ihåg att man släpper inte ut ett vaccin utan omfattande tester på människor, försöksgruppen för allergitest rörde sig om 1000 personer.
Lyssnade på en expert på radio och han framhöll att den intensiva forskningen för att få fram ett vaccin mot covid-19 även gett en bieffekt med rön som kan användas mot andra sjukdomar.
Jag kommer att ta vaccinet, men skulle tro att det inte blir aktuellt förrän framåt mars-april. Har tagit influensasprutan i många år och även den mot svininfluensan och har inte haft några biverkningar trots att jag tillhör allergigruppen.
|