Bra att du tittade på filmen

trots att jag läste hans bok innan jul så var filmen på gränsen av vad jag klarade av att se.
Visst har det gjorts för lite, annars skulle det inte se ut såhär. Jag såg filmen om Greta också, hennes "How dare you" tal inför FN 2019. Hon började gråta mitt i talet när hon berörde artutrotningen och förstörda ekosystem, publiken applåderade entusiastiskt, sedan har det inte hänt något alls.
Våra pollinerare minskar drastiskt men det finns hopp! Forskarteam världen över arbetar intensivt just nu för att ersätta insekterna med robotar som skall pollinera vår mat, pyttesmå drönare av metall och plast som surrar bland blommorna. Det är såhär vi löser det, med ny och mer teknik så kan vi fortsätta förgifta naturens hjälpredor, det som ff är gratis.
Allt hänger samman i naturen, även människan är en del av ekosystemet men den insikten har nog inte ramlat ner. I Skapelseberättelsen uppmanas människan att gå ut och erövra naturen och trots att vi lever i ett sekulärt land verkar denna uppmaning vara vägledande i vår syn på naturen.
Vi är på väg mot 3 - 4 graders uppvärmning och då blir planeten Tellus en synnerligen obekväm plats att leva på. Uppvärmningen gör att de växter och djur som kan migrera norrut gör det, resten blir kvar och i slutändan dör de bort. Som filmen visade blir små gnagare kvar när rovdjur och rovfåglar försvinner och balansen i naturen är rubbad. Gnagarna sprider virus, zoonoser och kan vara upphov till nya pandemier.
För första gången sedan jag anlade trädgården har den drabbats av sork- och mössinvasion. Jag har gått runt här i omgivningarna och det är sork överallt, bokstavligt talat. I trädgården har jag tillfälligt i alla fall fått bort sorkarna men det är nog bara för stunden, det handlar om miljoner djur runt om här i naturen.
I mössfällor i trädgården har jag till dags dato skickat 144 möss till himlen under hösten. Granskogen här dör av barkborrarnas angrepp, det är kusligt att se dessa gråa spöklika granar överallt.
Någonting är uppenbarligen alldeles galet när ekosystemen inte längre klarar av att upprätthålla balansen.
MSB´s generaldirektör som ytterst skall ansvara för klimatförändringarnas konsekvenser och som vet hur flyget påverkar våra utsläpp flyger på semester till Öarna, dessutom är MSB tillsammans med FoHM den myndighet som har ansvar för pandemin vi nu genomlider.
Som jag ser och tolkar världen just nu väntar alla på en vaccinering som skall stoppa pandemin men världen väntar även på att återgå till allt som vi gjorde innan vi drabbades av Covid- 19.
Ingenting har förändrats, inga lärdomar har fått fäste för då borde vi börja förbereda oss och anpassa oss till det som väntar och det är MSB och generaldirektören som har det ansvaret.
Känns det förtroendeingivande?