CITAT (johnny_j @ 05-01-2021, 18:27)

Det spelar ingen roll hur mycket fakta, sanning, relevans, orsak och verkan som presenteras. Människan kommer alltid ta den enklaste dvs den kortsiktigt bästa vägen till mat, pengar, makt osv. Greta gör kanske inte det men resten då?
Nu dödar man giraffer för att få mat för dagen och kanske tjäna pengar på det också.
Inte en chans att människan kommer gå i Gretas fotspår!
Jag är nog inte riktigt lika cynisk som du när det gäller människan men visst, jag har följt detta sedan konferensen i Rio 1992 och varit synnerligen hoppfull om att mänskligheten kommer att hantera utmaningarna. Genom historien har människor alltid hjälpts åt när hoten varit stora och också hanterat det mesta. Den sista stora skräcken var kärnvapenhotet, jag är så gammal så jag minns det mycket väl och vi övervann det också.
Men sedan har saker och ting förändrats, inte alltid till det bättre. Okunskap är naturligtvis ett stort hinder men det finns annat som är mera diffust och som jag inte förstår.
Om alla vet konsekvenserna vilket vi, enligt mitt sätt att se borde informera oss om, skulle vi ändå välja samma väg? Tyvärr börjar jag tro det.
"Allmänningens tragedi" det som gagnar den enskilde men skadar samhället och världen. Jag brukar tänka på vårt Östersjön där de som fiskar torsk länge har vetat att det är kris och att torsken tar slut men de fortsätter att fiska därför att det gagnar dem just nu men med vetskapen att det snart är slut.
Nu är torsken illa däran liksom abborren och Östersjön är ett förstört ekosystem. Spiggen som inte längre har några fiender i rovfisken brer ut sig vilket i sin tur medför andra konsekvenser.
Varför går utvecklingen åt det håll där vi på sikt kommer att skapa en värld som inte längre gynnar liv?
Redigerat av Gunilla T: 06-01-2021, 14:28