Skydda skogen är en liten ideell förening med hög kompetens som verkar för att skydda kvarvarande gammelskogar med höga naturvärden och stor biologisk mångfald. Makten och ansvaret för energi i landet vilar enbart på regering och riksdag, en ideell förening har inget ansvar för denna grundläggande infrastruktur till medborgarna.
Tyvärr har man sålt ut och privatiserat elnätet, elnät är som bekant monopol. Ellevio, ett av Sveriges största elnät ägs av ett konsortium där ett kanadensiskt jättebolag är största ägare. En övertro på privatisering där allt handlar om högsta möjliga vinst som mål, inte säker, billig miljövänlig energi som människor i landet är helt beroende av.
Om vi skall ha kärnkraft eller inte har jag ingen uppfattning om eftersom jag är dåligt insatt i kärnenergi. Däremot är min uppfattning att om kärnkraften skall byggas ut bör vi öppna urangruvor i Sverige och bryta och anrika vårt eget uran, inte överlåta denna smutsiga hantering till andra länder.
Jodå, jag äger skog men det är en alldeles vanlig svensk skog som avverkats och återplanterats många gånger innan jag kom in i bilden. Just nu är den ett offer för granbarkborrarna.
|