Jag gräver aldrig någonsin i planteringarna, kompostjord fyller jag bara på ett rejält lager på ytan, likaså med kogödsel och Rhododendron jord. Mikroorganismerna, svamparna och alla småkryp som tillverkar vår matjord har sin speciella plats i marken, en del lever strax vid ytan, andra 1 dm ner i marken. När man gräver och vänder jorden så hamnar de på fel djup, alla klarar inte det. En spade i jorden hackar sönder våra viktigaste medarbetare, maskarna.
En bra jord med ett rikt liv behöver aldrig grävas, den håller sig fin, luftig och syrerik och tar emot vatten vid nederbörd.
Om din jord är utarmad så skulle förmodligen täckodling under ett antal år göra underverk. Det räcker dock inte med ett tunt lager, åtminstone 1 dm hög bör täcket vara. Det sjunker snabbt när småkrypen börjar arbeta med att omvandla marktäcket till jord och då bör det fyllas på vartefter.
Trist att folk inte kan sköta sig när man får tillgång till en odlingslott, att sprida en så besvärlig växt som åkervinda är fullständigt ansvarslöst. Jag skulle aldrig använda en sådan jord som innehåller ogräs.
|