Jag minns knappt när jag såg tjäder senast här på västkusten. När jag växte upp under 80-talet såg man dom ibland, men inte numera. Antar att det beror på att det växt igen med gran överallt, det finns inga miljöer för tjädrarna längre. När jag är i Norrlands ser jag dom ofta, men där finns också mycket mera tallskog.
För övrigt har det nu gallrats vid sidan av torpet där jag växte upp. Just där var det nästan enbart hällmark, myrar och enstaka fickor med skog dit det var svårt och olönsamt att komma med skogsmaskiner, så det var aldrig planterat där. Det hade växt upp av sig själv för ~100 år sedan när man slutade gå med korna på skogen. Nu ser det ut som fan, enorma körskador i den blöta jorden och området är helt förstört. Och markägaren förlorade nog pengar på saken för det blev bara ett lastbilslass med timmer och lastbilen körde in mitt i den värsta tjällossningen och förstörde vägen fullständigt. Måste kostat enorma summor att laga den bit som nu är fixad, men den sista kilometern ser fortfarande ut som Verdun i WW1.
|