Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bygga Kompost, Bygga kallkompost i trädgården (Skadedjur, bokashi m.m.)
          låtdetregna
          Inlägg 28-06-2020, 11:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 92 193

Hej!
          Mitt första inlägg i forumet. Har blivit med trädgård så går i komposteringstankar och behöver era råd och tips.

Vi har idag en varmkomosttunna, men vår bedömning är att vi kommer behöva ytterliggare en kompost.

Funderat på att bygga en kallkompost av lite överblivet gammalt virke hemma (eller lastpallar). Vad är viktigt att tänka på? Det ska vara luft in, men ändå inte så att råttor kan ta sig in. Är det då bättre att ha utrymme mellan plankorna eller borra små hål i plankorna? Vad har man i botten? Behöver man ha nån form av galler i botten och behöver man ha markduk eller annat i botten för att föhindra ogräset/gräset att komma upp (ska bygga komposten uppe på gräsmattan (har robotslingor i gräset så vill inte gräva).

Är nybörjare på kompostering, men läst på en del. Har börjat testa bokashi för få en snabb process och näringsrik jord av hushållsavfallet. Tänker att jag blandar det med 50% jord från rabatten och lite löv, gräs och kvistar. Borde funka va? Jorden kommer användas för odling av grönsaker och kryddor.

Alla kreativa lösningar och smarta tankar och idéer välkomnas! biggrin.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          torkil
          Inlägg 29-04-2021, 16:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 172
          Medlem nr: 15 850

Det där med att man inte ska lägga animaliskt i bokashihinken har du missuppfattat Kattugglan, det har jag gjort länge och det går utmärkt och aldrig hört el läst något annat heller
          Oavsett tror jag det är bättre lägga bokashin i varmkomposten eller gräva ner den direkt i jorden

Redigerat av torkil: 01-05-2021, 14:53

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 14:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon