Tack för dina tips och kloka råd!
CITAT (August @ 18-05-2021, 13:01)

Du skriver ut det vetenskapliga namnet för plommon på lite olika sätt. Det är egentligen onödigt och ovanligt när det gäller fruktträd. Om du ändå vill göra det är det lika bra att göra det rätt. Plommon heter Prunus domestica och sortnamnet skrivs inom enkelapostrofer. Alltså exempelvis, Prunus domestica 'Avalon'. Det räcker gott att skriva bara Avalon och ange att man syftar på en plommonsort.
När det gäller att råda om sort är det inte helt enkelt. Det handlar om flera saker. Är trädet friskt och härdigt? Hur stort blir det? Hur är bördigheten? Och till slut kanske det som är mest avgörande, smaken.
Vill man göra en noggrann undersökning får man försöka kolla alla de här punkterna och kanske en del andra som jag glömt. Om jag hade dina förutsättningar och bara behövde beakta min plommonsmak skulle jag välja Reine Claude d'Ouillon. Det är jag uppväxt med i mina föräldrars trädgård och det har jag själv haft i en tidigare trädgård. Efter min smak ett mycket gott plommon. Allra godast är dock Reine Claude d'Althans men det är tyvärr inte självfertilt och måste ha en lämplig pollinatör.
Men det finns annat att beakta. Plommon ger ju tyvärr många frukter under en mycket begränsad tid. Svårt att konsumera allt utan att få ont i magen. Alltså måste man också tänka på vilka möjligheter det finns att konservera och hur olika sorter lämpar sig för det.
Många av de sorter du nämner är nog nya. I alla fall har jag inte hört talas om dem. Kanske finns någon annan här som kan uttala sig om dem. Jag kan inte