Nyponhäckar är gudomligt fina... tycker jag.
Det finns oändlig rikedom att välja på, inte bara rugosorna och vresrosorna - det finns MÄNGDER av vackra rosor som bär nypon på hösten!!! Dels de klassiska vildrosorna (som dessutom håller sig friska och levande även om man inte pysslar med dem) men också deras hybrider och helt kultiverade rosor som får nypon. Många lite starkare klätterrosor får också nypon, tänk ara på honungsrosen helenae hybrida och hennes släktingar... den kan också växa som en slingrande buske (och så doftar den himmelskt).
Rosor, även vildrosor, har mycket olika höjder. Tänk på det när du planterar om du vill ha ungefär samma höjd på häcken, och om häcken ligger så att delar får skugga om buskarna är på mycket olika höjder.
Skulle jag få glädjen att anlägga en sådan skulle jag be om att få experimentera. Basen skulle vara äppelros tror jag, med inslag av honungsrosor, och minst ett tiotal arter till. Pimpinellrosor som t ex pimpinellifolia plena får svarta nypon och blir bret och tät med starkt doftande gräddiga blommor, single sherry får enkla starkt rödvioletta blommor med silvrig undersida och dessutom lyser grenverket i rött... osv.
Spana in Lars-Åke Gustavssons rosbiblar (nr 1 och 2) nästa gång du är i biblioteket, eller köp dem om du vill ge dig in i rostokskapen...
--------------------
|