Skriver en liten uppdatering om någon eventuellt är nyfiken på vilka växter som överlevt EN vinter i zon 7. Det säger förstås inget om hur det går i det långa loppet. Växterna kanske, i bästa fall, överlever men aldrig (mer) ger frukt. De i listan under klarade vintern bra och har växt fint hela sommaren.
Krusbär: Captivator, Hinnomäki grön, Hinnomäki röd Ribes divaricatum: Schwarze honigbeere, Russische riesenbeere Gullrips (Ribes aureum/odoratum): Gwens, Crandall, Idaho, Dorotheas Early, Orangesse, Black Gem Vita vinbär: Blanka Minikiwi (kolomikta): Adam, Sentyabraskaya, Dr Szymanowski, Matovaya Bärhäggmispel: Martin, Northline, Thiessen, Honeywood, Smoky Liten rosenkvitten Blåbärstry: en massa ryska och kanadensiska sorter Surkörsbär: Carmine Jewel Jordgubbar, smultron och tranbär
I år har jag försökt mig på: Aronia: Viking, Amit Rönnhybrider: Diesertnaja, Likjornaja, Titan Havtorn: Aromatnaja + hane Doftvin: Ania, Tomek Luddkörsbär Äpple: Norland, Esters päronäpple, Heta, Antonovka, (Borgowskoje ymp) Päron: Tshizovskaja, Kafedralnaja, Vekovaja, (päronymp på bärhäggmispel) Shipova Surkörsbär: Lettisk låg Plommon; Onega gulplommon, Sinikka blålommon
Om någon vill veta hur det ser ut efter kommande vinter svarar jag gärna.
--------------------
Odlar på balkong och i pallkrage i zon 2 och semesterodlar i zon 7
|