jag odlade jordgubbar för första gången i år, satte plantor "tidig sommar". då jag hade tomatplantor på samma ställe så blev de såklart snart övervuxna. jag lät dem vara för någon vecka sedan (i mer eller mindre skugga) då jag flyttade dem till ett mer soligt ställe i trädgården (de hade blivit mångdubbelt fler!). använde mest "gammal jord" från trädgråden typ. men visst lär de fått lite av gödningen av tomaterna också och de ser ut att må mycket bra och de moderplantor jag satte ned och såg lite vissna ut reste sig på en vecka högst tror jag. nu när jag sökt lite på youtube och hört vad de säger så har jag tagit till mig att det rekommenderas att ha sticklingarna eller utlöparna i jorden iaf 8 veckor innnan första frost, så vi får se hur det går.
tvärs emot vad föregående talare påstår, har jag iaf hört, kanske mer än en gång, att den bästa tiden för omplantering är på våren.
tvekar på att sära moderplantan (som har säkert fem-sex stsyekcen andra stora) men jag tänker att övning ger färdighet. så egentligen borde man väl pröva, för övning ger färdighet
att inte det skulle innebära att jordgubbar klarar sig bättre genom ett "litet" (20cm?) lager av gult gräs eller whatever will jag gärna se bevis på. dessutom bör man komma ihåg att det finns många olika sorters av svamp, däribland sådana som sägs hjälpa till våra plantors rötter.
Redigerat av ettavgudsbarn: 21-09-2021, 22:32
|