Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Glömt skydda krukor med buskar inför vintern
          -andreas-
          Inlägg 25-12-2021, 09:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 88 784

Skit, kom just på att jag glömt skydda mina plantor i krukor.
          Kallt område i Stockholm (zon 2-3). Har väl denna vinter växlat en gång från kallt till plusgrader och nu minus igen, vad jag minns. Just nu -8.
          Körsbär, äpple, plommon, fläder, havtorn, hallon, vinbär, mullbär, Saskatoon, blåbärstry, rabarber mm.
          Har haft krukor med växter jag ej hunnit plantera ute andra vintrar och de har klarat sig bra, men det har ju varit väldigt milda vintrar. Därför tänkte jag inte på detta heller i år.
          Många av plantorna står i halva jordsäckar, alltså typ 25 liter jord per planta. Men endel i betydligt mindre krukor. De står i grupper, endel på gräsmattan, andra i gles skog.
          Jag har rätt många säckar barkmull. Funderar på att flytta tillsammans plantorna i ännu tätare grupper. Kanske nära mindre granar, då de brukar hålla värme bra. Ställa barkmullssäckar på lågkant runt grupperna och fylla alla tomrum med barkmull mellan krukorna och säckarna. (Om inte barkmullen fryst i säckarna) Och sedan ett tunt lager barkmull över allt. Vad tror ni?
          Har även tillgång till rätt mycket wellpapp.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          -andreas-
          Inlägg 27-12-2021, 02:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 88 784

Tack Gunilla! Som jag förstått det är det ju dock inte kylan i sig som spelar så stor roll utan att temperaturen går upp och ner. Därför vill man ha ett trögare system. Men om din erfarenhet är att härdiga växter i krukor överlever så kanske mina också gör det. Hoppas verkligen det. Gissar dock att min svarta mullbär inte kommer klara sig...
          Är lite nojig då flera av växterna är svåra att få tag på och typ 50 planter totalt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 17:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon