Skit, kom just på att jag glömt skydda mina plantor i krukor. Kallt område i Stockholm (zon 2-3). Har väl denna vinter växlat en gång från kallt till plusgrader och nu minus igen, vad jag minns. Just nu -8. Körsbär, äpple, plommon, fläder, havtorn, hallon, vinbär, mullbär, Saskatoon, blåbärstry, rabarber mm. Har haft krukor med växter jag ej hunnit plantera ute andra vintrar och de har klarat sig bra, men det har ju varit väldigt milda vintrar. Därför tänkte jag inte på detta heller i år. Många av plantorna står i halva jordsäckar, alltså typ 25 liter jord per planta. Men endel i betydligt mindre krukor. De står i grupper, endel på gräsmattan, andra i gles skog. Jag har rätt många säckar barkmull. Funderar på att flytta tillsammans plantorna i ännu tätare grupper. Kanske nära mindre granar, då de brukar hålla värme bra. Ställa barkmullssäckar på lågkant runt grupperna och fylla alla tomrum med barkmull mellan krukorna och säckarna. (Om inte barkmullen fryst i säckarna) Och sedan ett tunt lager barkmull över allt. Vad tror ni? Har även tillgång till rätt mycket wellpapp.
|