CITAT (Cilla @ 25-01-2005, 05:43)
Rosor, även vildrosor, har mycket olika höjder. Tänk på det när du planterar om du vill ha ungefär samma höjd på häcken, och om häcken ligger så att delar får skugga om buskarna är på mycket olika höjder.
Jag tror att Cilla antyder att det kanske inte blir så snyggt med en häck av huvudsakligen vresrosor och så en och annan rosa dumalis. Dom är väldigt olika i växtsättet....... Jag tror mer på antingen hålla sig till olika sorters vresros, eller göra en mera vildsint blandning av många sorter med olikartat växtsätt.
Cilla den rosblandning du föreslår låter underbar! Men den skulle ju bli dyr! Man får inte ens 2 enstaka rosor till priset på 10-pack vanlig vresos! Detta problem gäller ju inte bara rosor utan buskar i allmänhet. Det blir i allmänhet betydligt billigare att plantera en häck av en slags buske, än att göra dessa fantasifulla blandningar som så ofta föreslås på detta forum. Därför undrar jag om det finns någon hemlighet till att göra en häckblandning till ett överkomligt pris, en hemlighet som inte framgår av plantskolornas prislistor.