Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nyponhäck?
          bysse
          Inlägg 23-01-2005, 22:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 4 910

Hur kan man smidigast anlägga en nyponhäck? Jag skulle vilja ha en efter trädgårdskanten i estetiskt och viltvårdande syfte.
          mvh bysse

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sommartorparn
          Inlägg 27-01-2005, 11:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Cilla @ 25-01-2005, 05:43)
          Rosor, även vildrosor, har mycket olika höjder. Tänk på det när du planterar om du vill ha ungefär samma höjd på häcken, och om häcken ligger så att delar får skugga om buskarna är på mycket olika höjder.

Jag tror att Cilla antyder att det kanske inte blir så snyggt med en häck av huvudsakligen vresrosor och så en och annan rosa dumalis. Dom är väldigt olika i växtsättet....... Jag tror mer på antingen hålla sig till olika sorters vresros, eller göra en mera vildsint blandning av många sorter med olikartat växtsätt.

Cilla den rosblandning du föreslår låter underbar! Men den skulle ju bli dyr! Man får inte ens 2 enstaka rosor till priset på 10-pack vanlig vresos! Detta problem gäller ju inte bara rosor utan buskar i allmänhet. Det blir i allmänhet betydligt billigare att plantera en häck av en slags buske, än att göra dessa fantasifulla blandningar som så ofta föreslås på detta forum. Därför undrar jag om det finns någon hemlighet till att göra en häckblandning till ett överkomligt pris, en hemlighet som inte framgår av plantskolornas prislistor.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 19:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon