Hej!
Jag är inte nån expert på området, men sånt som man kan göra hemma är t ex
1. Sit-ups (heter visst crunches nuförtiden) med svanken kvar i golvet.
2. En övning där man ligger på magen och tittar ner i golvet, och lyfter överkroppen från golvet. Fötterna ska inte lämna golvet.
3. Statisk träning - håll ut så länge du orkar: Stå på alla fyra med underarmar och tår i golvet. Ryggen ska hållas rak. Jättejobbigt, om man inte klarar detta kan man sätta ner knäna i golvet.
4. Ligg på rygg med knäna uppdragna mot hakan, inte ända fram till hakan utan bara så långt att det känns bekvämt och rumpan är kvar i golvet. Försök lyfta rumpan någon cm från golvet genom att "dra in svansen mellan benen".
Alla övningar bör göras på en matta. Detta har jag lärt mig på gymmet genom att delta i en klass som heter "Core", som bara är mage och ryggövningar i en halvtimme. Det ingår förstås många andra övningar i Core.
Dessutom tror jag att det är bra med allsidig träning, att variera sig mellan att springa, simma, cykla, styrketräna och vad man nu tycker är kul. Jag brukar försöka köra en Core, en konditionsträning och en styrketräning ("Body Pump") i veckan. Nu har jag sån tur att jag får träna gratis genom jobbet, det är en fantastisk löneförmån.
Hälsningar från Åsa