Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> "Hälsotillstånd" i maskkompost?
          cecil
          Inlägg 30-01-2005, 22:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem nr: 4 867

Hej! Jag startade upp en inomhus maskkompost (Eisenia foetida) den 8/1. Maskarna bor i en 25-liters plastback (borrade hål i botten & lock) under diskbänken. Har matat mycket sparsamt varannan dag, ingen konstig lukt, komposten känns fuktig (täckt med en fuktig tidning). Till frågan: De senaste dagarna har ett gäng maskar befunnit sig på lådväggen, alldeles under locket, då jag har matat. Hur ska jag tolka detta? För blött - för lite mat - normalt - något annat? En hel del maskar befinner sig i komposten också. Hur lång tid ska det ta innan maten är nedbruten? Lite kokt ris från förra veckan ser fortfarande ut som kokt ris - normalt?
          Mvh Cecilia

--------------------
          Mvh

Cecilia (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 31-01-2005, 07:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Hej hopp,

Jag har haft en inomhuskompost - maskarna kan tycka det är lite lite varmt alt lite blött när de klättrar. Om Du startade 8 / 1 så är det att beväpna sig med tålamod :-) det tar ett tag innan de 'upptcäker' maten - ge dem gärna lite annat än bara kokt ris. Just att 'komma igång' kan ta lite tid....

Själv lade jag av med inomhusmaskkomposten då jag fick Sciaraflugor i komposten :-( fetare larver fick man leta efter - Sciaranflugorna är de där små svarta som också lever i blomkrukorna....sorgmyggor också kalalde...så det här med täckning av komposten är A och O!

Hälsar Ingrid

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 04:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon