CITAT (Mia @ zon 3,02-02-2005, 06:49)
Och man ska vara VÄLDIGT försiktig med att tro på vad som skrivs i pressen vad gäller detta - de har inte haft ett rätt hittills vad jag sett (och det är ju kanske inget nytt, förutom när det handlar om dokusåpaskådisar verkar de inte bry sig så mycket om att undersöka fakta bakom sina påståenden...).
Undrar om du inte är lite 'hemmablind'.
Jag behöver inte öppna tidningen för att läsa om el- och nätbolagen. Det räcker med att titta 29 år tillbaka i våra elräkningar på frititidshuset (ja jag sparar alla räkningar bl a på det huset) och vad de inte har gjort åt nätet på 'vårt' område. Jag har i många år ringt och bråkat om fakturerade, uppskattade uttag av dubbla kWh som debiterats i
förskott!. Vi har fakturerats och betalat - de har efter upprepade påstötningar krediterat de grövsta överfaktureringarna! Under de flesta åren har vi haft ett eluttag på runt 5.000 kWh men uppskattats upp till 10.000 kWh. Så nog har elbolaget nyttjat våra utlånade pengar som vi själva behövt bättre!
Efter att å det grövsta ha behandlat sina kunder (vi var inte ensamma om det!) på detta sätt i många år fick de till slut ge vika för trycket och skärpte till sej så nu debiteras endast den el vi har gjort av med. Vi var bland de första i landet som fick nya elmätare som kan avläsas direkt ifrån bolaget. Telefonpersonalen har fått gå på utvecklings- och charmkurser och om man någon gång behöver ringa så får man klara besked och annars tar de reda på svaret och ringer upp. Och först nu i somras har vi också fått stolpar och kablar utbytta så i vinter har vi bara haft korta elavbrott. Fakturorna är numera klara och lättlästa.
/Gunvor
Ps. Skall kanske tillägga att i fasta bostaden har vi olika nät- och elleverantörer men i fritidshuset en leverantör för nät och el. Ds