Mitt råd är att inte experimentera med träd som är känsliga för din zon om du inte redan har en mängd äppelträd. Det finns MÄNGDER av goda äpplen för din zon!
Kolla
http://www.algonet.se/~reinisch/apple.htm för att få några tips, och slå upp äpplen du är intresserad av i en äppelbok.
Det är roligt att experimentera med fruktträd, men om man sätter sina första och kanske trädgårdens enda och förlorar dem första stränga vintern, torra våren, solfattiga sommaren eller dyngblöta hösten är det inte kul. Att de överlevt de första åren är heller ingen garanti - de kan tyvärr ge upp senare när man redan väntat flera år på att skörda de första äpplena...
När man fått fräs och frukt på sina härdiga äppelträd kan man ympa in grenar av mer känsliga sorter. Gravensteiner är ett träd jag tycker mycket om (också för växtsättet) men det vet jag har frusit bort i mina trakter, så det har jag satt in i träden som smågrenar. Som moderträd i zon 4 är Aroma och den röda varianten Amorosa bra.
Birger - intressant att läsa om dina erfarenheter av Aroma. För trädgårdsodling (och om man inte vill lagra mycket och länge) tycker jag inte den är stötkänslig eller får gloesporiumfläckar, men så har jag inte lagrat mängder heller.