Låt oss nu bromsa några steg innan alltför många rycker orden ur sitt sammanhang. Begreppet hybris är i det här sammanhanget inget enskilt moment eller något som är svart och vitt, utan helt enkelt en insikt och en inställning i ett större sammanhang.
Hybrisen består i att man tror sig vara klokare än naturen och därmed fixa saker på egen hand. Vi kan gynna eller missgynna växter genom våra ingrepp eller växtförädlingar som det passar oss, för att det ska ge oss frukt eller utgöra en arkitektonisk fulländning. Inget fel i det. Det är ju positivt för oss. Det viktiga är insikten att vi faktiskt går in och styr över saker som vi inte har förmåga att se i ett större sammanhang. Har man den insikten, är jag nöjd oavsett vad man gör för ingrepp på växterna. Har man den inte, är det inte så mycket jag kan göra åt saken. Oavsett vad jag säger.
Cilla! Ursäkta om jag kastat mig över en förklaring av "ditt" begrepp men jag tror vi har samma uppfattning.
"Arguing on the Internet is like running in Paralympics - Even if you win, you're still retarded"
--------------------
|