Jag har dristat mig till att plantera om en orchidé som jag haft i många år och som verkar må helt bra. I Blomsteraffären rekommenderade den en kruka i genomskinligt glas, eftersom rötterna tydligen vill ha ljus (varför har alla blomsteraffärer då sina orchideer i ytterkrukor, kan man undra)
I denna glaskruka planterade jag om orchidéen genom att först ta bort all gammal jord, skära bort vissnade rötter, bädda in rötterna i spagnum och sen fylla på med orkidéjord. MEN jag är väldigt skeptiskt till den där krukan: Den har ett väldigt litet hål i botten. Man kan inte känna med fingret om det är fuktigt. Vatten verkar ha svårt för att rinna ut. Flera dagar efter det att jag har vattnat skvalpar det i botten på krukan när jag vickar på den. Dessutom står den på ett fat utan att det är en luftspringa under. Plastkrukorna brukar ju ha små fötter i botten. Denna har ingenting utan står dikt på sitt fat. Ingen chans för vatten att rinna ut genom hålet eller för luften att cirkulera. Denna kruka håller sig fuktig dubbelt så länge som mina orchideer i plastkruka. Det syns på konsensen...
Frågan är: är denna kruka verkligen bra? Eller ska jag göra om det hela och återgå till plastkruka. Plantan ser ut att må bra än så länge.
--------------------
Hellre planering än plantering
|