Hej!
Jag brukar lyckas bra med mina brudorkidéer, de blommar om flitigt och bladen är fina. Jag har dock upptäckt att de inte trivs i närheten av datorn och tv:n, antagligen är luften för torr där. På jobbet kan jag inte ha dem alls, de höll på att dö efter några veckor, men hämtade sig hemma. De verkar inte gilla att bli runtflyttade för mycket heller. Både soliga och skuggiga fönster har gått bra för min del, men i söderlägen har jag haft persiennerna nere och "vippade" så att blommorna får ljus men inte direkt sol.
Jag vattnar dem ganska sällan och de står allihop i genomskinliga plastkrukor med litet upphöjd "kant" under, så att vattnet rinner ut. Jag har litet blandade ytterkrukor, men inga genomskinliga. Jag gödslar i samband med cirka varannan vattning. Planterar om då komposten börjar bli nedbruten, köper då orkidéjord. På somrarna brukar jag duscha dem med en sprutflaska någon gång i veckan.
När jag flyttade från lägenhet till en nybyggd villa vantrivdes nästan alla mina växter, fick ohyra som jag inte blev av med och de flesta dog. Den enda som klarade sig var en fallskärmsblomma och några orkidéer. Jag tror växterna reagerade på ämnen i huset. Nu verkar dessa vara borta, för nu trivs alla blommor jag har.
Jag har fått keikis flera gånger som jag nypt av och på så sätt fått flera plantor. Moderplantan har fortsatt leva och blomma som förut.
Min erfarenhet är att ju mindre man gör med brudorkidéer, desto bättre mår de! Jag har dock aldrig prövat på andra sorter.
Lycka till!
|