Jag har en brudorkidé i en sån där fyrkantig glaskruka med hål i botten och blomman trivs jättebra. Jag doppar den inte utan häller på en halv deciliter i veckan ungefär, det verkar va ganska lagom här hos mej. Den står i ett västerfönster och får några timmars morgonsol.
Det där med glas eller inte tror jag helt beror på hur man har placerat krukan. Står den i direkt sol flera timmar i sträck så är det ju klart att det blir varmt. skugga krukan i ett sådant läge.. eller ha en vanlig orkidé-plastkruka med en vanlig ytterkruka istället.
Sen att det blir vatten stående går ju också att göra något åt. Vattna lite granna uppifrån, istället för att doppa den, och när kondensen varit borta några dagar vattnar du igen. lite granna är kanske ½dl.
Rötterna vill ju ha ljust, men de vill inte heller stekas i solen. Tänk på hur de växer ute i naturen, där skuggas de av träden de växer i, samtidigt som de får sol lite då och då.
Det är en hel vetenskap med orkideér och varje hem har sitt eget klimat. Man kan ju inte säga att något är rätt eller fel direkt, utan man måste anpassa efter hur man har det. =) Glaskruka i norr och skyddande keramik i söder.
Min ljusgula, svagt doftande brudorkidé är inne på sin tredje månad i blomm nu. Helt underbart.