Prova det här då ni som har barn i skolutflyktsålder eller barn som ska ta mellis själva när de kommer hem. Då är dom här bra att ha i frysen bara till att tina i micron, jättegoda också till en vegetarisk soppa.
OST & SKINKBULLAR
125 GR MARGARIN 5 DL MJÖLK 50 GR JÄST 2 TSK SALT 2 MSK VIT BAKSIRAP 14-15 DL VETEMJÖL SPECIAL
FYLLNING: MARGARIN, 10 SKIVOR SKINKA, halverade 1 PÅSE RIVEN OST, PIZZAKRYDDA
Smält fettet, tillsätt mjölken och värm till 30-35 gr. Smula jästen i bunken och häll över vätskan, rör till jästen löst sig. Tillsätt salt, sirap och nästan allt mjöl, spar lite till utbakningen. Arbeta degen smidig. Jäs i 30 min under duk. Dela degen i två delar, kavla varje del i en ½ cm tjock rektangel, Bre på margarin, fördela skinka och ost över och rulla ihop den. Skär cmtjocka skivor och lägg på plåt för jäsning i 20 min. Pensla med ljummet vatten och strö på kryddan. Grädda i 225 gr i 10 min.
KÖTTFÄRSMUFFINS
FYLLNING: 100 GR KÖTTFÄRS ½ BRK MAJS 1 DL RIVEN OST 1-2 MSK TOMATPURÉ SALT & PEPPAR
Fräs färsen, tillsätt majs, tomatpuré, kryddor och ost. Rör till osten smält och bundit ihop röran. Låt den svalna.
DEG: 8,5 DL VETEMJÖL 3,5 DL POLENTAGRYN 1 TSK SALT 2 TSK BAKPULVER 3 ÄGG 100 GR SMÄLT MARGARIN 2 DL KESELLA 2 DL MJÖLK
Blanda alla torra ingredienser i en skål. Vispa ihop resten och häll det över den torra blandningen. Gör ”bollar” lagom stora för muffinsformar, gör ett hål med tummen, lägg ca 1 tsk av fyllningen i hålet och förslut. Lägg bollen i en pappersform med skarven nedåt. Grädda i 225 gr i 15-20 min.
--------------------
|