Man blir förbannad när man läser sånt..!
Det är våra skattepengar som går till detta..!
Tänk vad man kunde göra istället.. Det behövs böcker till skolor, bättre mat på ålderdomshemmen... Listan kan bli lång, och jag tycker nog vadsomhelst är bättre att lägga pengar på en som dömts för att smuggla knark..
// Fånge i rullstol kostar 300 000 kr per månad
Malmöhäktet - här kan fången inte sitta.
MALMÖ. Över fyra miljoner kronor har det hittills kostat att ha den 29-årige narkotikasmugglaren inlåst.
Och då har han ännu inte börjat avtjäna sitt tioåriga fängelsestraff.
Det är rullstolen som nu gjort 29-åringen till landets dyraste fånge. På grund av sitt handikapp - och sin rullstol - har han inte kunnat sitta på häktet utan har varit placerad på ett vårdhem i nordvästra Skåne. Den platsen har kostat staten 1435 kronor varje dygn.
Men för det priset har vårdhemmet inte kunnat garantera att han blir kvar. Därför har ett privat vaktbolag hyrts in för att bevaka 29-åringen dygnet runt - till en dygnskostnad på ytterligare 8200 kronor.
-Han har kostat 300 000 kronor i månaden, säger en häktesvakt till Aftonbladet. Det är mer än vad jag har i lön på ett helt år! //
Och hur man ska lösa problemet..?
Tja, som man bäddar får man ligga, säger jag...
Lyft honom i sin rullstol till cellen, ställ in en portapotti, ge en bricka mat varje dag... TV finns ju redan i cellerna.
Där kan han sedan sitta...
Caprice