Jahaja, ni håller på och monterar ner diskussionen? Med tanke på hur mycket svar jag fått så måste jag ändå klistra in de svar jag skrev tidigare idag:
CITAT
Vadå tänka runt de normer som styr mina åsikter????
De flesta människor, förutom forskare och intresserade personer inom speciellt männskliga ämnen så som filosofi, styrs till stor del av normer. Man gör det man är van med, som man uppfostrats, har åsikter utan att egentligen motivera eller reflektera över det.
osv.
CITAT
Tycker du att de som dör av överdoser eller pga "normalt" narkotikabruk är "lindrigare" mördade än dem som slogs ihjäl med yxa?
Förstår inte riktigt hur du resonerar. Dör man av en överdos är man inte mördad, eftersom man själv (i 99,9% av fallen) använt drogerna. Har man köpt drogerna eller fått dem av en annan person kan man diskutera hur stor del personen har att göra med att man dog. Men inte kan man definiera det som mord. Kanske i värsta fall medhjälp till mord då.
CITAT
Nej, har faktiskt inga sympatier för en sådan person...
Det är bra du är ärlig och erkänner åtminstone.

CITAT
Men ifrån detta är jag övertygad om att steget till att smuggla knark är väldigt långt för de allra flesta...
Med tankte på hur du skriver så ser du smuggling av knark som något mycket värre än det andra. Frågan är bara varför du gör det. Antar att ditt svar är att generellt kan man säga att smuggling av knark kan skada andra människor än själva personen som smugglar.
CITAT
I Sverige behöver ingen människa bli så desperat så man är tvungen att smuggla knark.
Det där tycker jag är en ganska bra point faktiskt. I Sverige överlever man rätt bra på socialt stöd. Däremot gäller det samma inte för t.ex. länder som USA. Jag noterar dock att du fortfarande utgår från att smuggling görs av ekonomiska skäl.
CITAT
Med det du säger menar du då att bristande eller ingen uppfostran och mobbning mm skulle rättfärdiga brott.
Nej, inte rättfärdiga, men det kan ge dig en större förståelse för att han kanske inte mått så bra, att han fått psykiska skador och därmed utfört brottet. Det är sällan en lycklig människa utför brott.
Man ska därmed inte oftast se en brottsling med en sådan bakgrund som nån som lyckligt lever genom andra, utan en person som lever ett tråkigt och ledsamt liv genom andra.
Man kan fråga sig hur stort ansvar föräldrar och människor i personens liv har haft för att personen blivit som den blivit.
CITAT
Bara för att EN person smugglar 3 kg knark så är det ingen ursäkt att säga:
-Men det var bara för hemmabruk...
Du vet inte om det är för hemmabruk eller ej. Han hamnar i fängelset oberoende.
Såg lustigt nog på Aftonbladet idag en notis om en person som dömts för använding av droger. Personen använde cannabis för att stilla värk&smärta (fysisk sådan alltså).
CITAT
Eftersom jag har har haft en taskig barndom (fick stryk med rottingen av min far) och är en "fattig", ensamstående mamma som är arbetslös så vore det okej om jag smugglade knark eller rånade en bank för att skaffa pengar.
Nej antagligen inte. Men om du hade en bra motivering till handlingen, så kanske inte skulle se allt för mycket ont i det. Säg att du tycker att det är fruktansvärt att vi här låter tusentals barn lida i Afrika och därför rånar du en bank för att hjälpa barnen. Då har du inte agreat lagenligt, men nog på sätt och vis av ett gott hjärta. Om du bott i ett annat land där, säg t.ex. Nordkorea, och du måste ha mat åt ditt barn, skulle jag förstå om du rånar banken. Samhällets ledare är självisk och bryr sig inte det minsta om människorna i landet. Skulle du lyda lagarna bara för att han sagt att de är lagar? För att ändra samhället MÅSTE du antagligen bryta mot lagar. Du skrev själv i början av denna tråd att det är elakt att bryta mot lagar, så med andra ord skulle du bara låta saker och ting gå. Är du i ett sådant läge beredd att ändra åsikt?
CITAT
Och använda knark på ett kontrollerat vis ????? Men det kanske bara är intelligenta människor som klarar det ?????
Dom flesta som hamnat i ett drogberoende trodde att dom kunde kontrollera sitt "bruk" !
Ja visst. Men frågar du än människa om han/hon är intelligent så svarar hon knappast nej. Få uppfattar sig själv som dumma. Det är bara med hjälp av andra människor som du kan få reda på om du är intelligent eller inte.
CITAT
Knark är hemskt och det skall vara hårda straff för dom som både brukar och handlar med skiten, och vi har väll rätt så hårda narkotikalagar i dag och det är bra.
Låt det där stå som ett praktexempel på hur man resonerar utan argument eller motiveringar, helt löstryckta åsikter från luften bara. Moralisering.
Skriver man så där på gymnasie eller universitetsnivå i ett filosofiarbete garanteras 0 poäng.
Att disktuera samhällsproblem är lönlöst om man inte gör det på ett kritiskt, normlöst och framförallt argumenterade sätt.
Jag är åtminstone glad att det finns några personer här som förespråkar humana ideal. För några hundra år sedan gick säkert fångvården till på det sätt som vissa här förespråkar och jag tycker det är tråkigt att människor i dagens utvecklade samhälle ser problem i så få perspektiv och med så liten eftertanke. Det är det och en större förståelse jag förespråkar, och jag hoppas inte nån känner sig ledsen genom mina argument! Fast tar man en diskussion om samhällsregler personligt skall man för sin egen skull inte diskutera heller.
Peace out!
Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)