Du ska absolut inte göra denna beskärning som du skriver om. En sådan beskärning skulle förstöra trädet för all framtid, både utseendemässigt och friskhetsmässigt och du kan aldrig återställa formen igen. De grenstumpar du lämnar kommer att bli till ett femstjärnigt röthotell. Om tillväxten i trädet kommer igång igen kommer den troligtvis att bli explosionsartad eftersom trädet måste kompensera för alla grenar som gått förlorade. Om några år står du med samma problem igen fast med ett betydligt fulare träd. Troligtvis också med en massa rotskott.
Om du ska genomföra en beskärning på detta träd måste du tänka långsiktigt. Många små ingrepp är lättare att genomföra än ett enda stort, och betydligt bättre för trädet. Jag förstår inte varför du har så brottom. Trädet kommer inte att förstöra något bara för att några grenar går emot väggar. Ta det lungt och gör inget förhastat.
Gudaträd (Ailanthus altissima) är ett relativt ovanligt träd och det vore synd om detta förstördes. Det är aldrig lyckad med hård beskärning av något träd om vi inte pratar om genomtänkt och långsiktig lövtäcktshamling. Är du intresserad av professionell hjälp så skicka ett PM till mig, så kan jag troligtvis hjälp dig eftersom jag bor i Malmö.
--------------------
|