Mmmm Gudaträd, på engelska "Tree of heaven", på spanska Arbol el cielo, italienska Albero del paradiso, på latin Ailanthus altissima... Bara namnen - härliga! Detta träd är fascinerande att se om man bilar längs USAs ostkust, de finns i mängder och har mycket speciella sätt att "hålla bladen" som gör att de sticker ut formmässigt.
Visst lägger man märke till det?Det var ett vackert exemplar du har (med reservation för att jag inte är bergsäker på att skilja gudaträd från rönnsumak förutom på hösten då sumakarna blir rödoranga). På bilderna ser det ut att ha valts och placerats med stor omsorg, och trots att det inte är gigantiskt växer det ju som ett riktigt vårdträd. Vårda det med omsorg och följ instinkten du hade samt Birgers råd!
Jag slog upp några vanligtvis bra källor och fann detta:
- kommer ursprungligen från Asien, Kina
- togs till England 1751 av en fransk jesuitpräst, något senare till USAs östkust
- honplantorna producerar mängder av frön (som skimrar i luften i mina ögon men som kan verka störande för andra)
- blommorna ser ut så här
http://tncweeds.ucdavis.edu/photos/ailal07.jpg- kan i princip bara växa i zon 1 i Sverige