Tycker inte att denna diskussion ger så mycket mera... Men har jag väl gett mig in i att försöka diskutera vetenskapligt på ett odlingsforum så måste jag slutföra också!
CITAT
Jaha ja, jo, nu är det ju så att ska man göra sådana här tankeexperiment så måste man väva in hela bilden.
Har person A ansvar gentemot någon annan levande varelse? Har person A barn, djur eller andra som kan ha behov av person A på något sätt?
Nej, i tankeexperimentet har han inte det. Hade han det hade jag nämnt det. Nu är det så att det finns personer some varken har djur, barn eller familj i den verkliga världen också.
CITAT
Ifall person A är helt ensam, utan någon som bryr sig om Person A så tycker jag mycket synd om person A och antar att han/hon antingen knarkar pga sin misär eller alternativt har hamnat i den misären pga sitt knarkande. Oavsett vilket så tror jag att person A skulle må bättre om han/hon slutade knarka och istället försökte berika sitt liv. Men det är ju bara min åsikt. ?
Sedan tillkommer ju det faktum att det ena har en tendens att leda till det andra. Efter att person A suttit och knarkat en viss tid så har hjärnan tagit skada. Detta kan leda till personlighetsförändringar, psykos och andra mentala rubbningar, vilket i sin tur kan drabba omgivningen (för att inte tala om hur person A mår).
Precis.
Bra att det finns de som är sympatiska här också och inte bara pekar finger och förbannar personer.
CITAT
Omoraliskt? Ja, då hamnar vi i frågeställningen - vad är moral?
Men jag anser inte att det är bra. Jag anser att knark kan vara försvarligt i medicinskt syfte emellanåt, men som hobby enbart tragiskt.
Javisst. Väldigt tragiskt. Betyder det att vi ska straffa dem med fängelsestraff också?
CITAT
Och, javisst ja, jag glömde en sak... Vad denne rullstolsbundne intern kostar samhället beror ju egentligen inte på honom utan det faktum att våra fängelser inte är handikappsanpassade (tydligen, det visste jag inte innan)...
Det är just det jag poängterade då folk hoppade på själva internen!
CITAT
Där ser man! Du kanske odlar själv?
Nej, har inget behov. Och eftersom det ju efter allt finns lagar emot det så skulle jag tvingas tänka två gånger fastän jag hade ett behov.
CITAT
Vad skulle du tycka om dessa om din dotter luras av en knarklangare att ta den första drogen och sedan bli beroende av knark och hamna riktigt djupt i träsket med stölder och prostution som resultat?
Nja, på sätt och vis kanske. Jag svarade i regel på vad jag tycker om sådana som lagar knark åt folk för egen vinnigs skulle utan tanke på andra (gå tillbaks och läs om du är intresserad). Tänker precis enligt samma principer oberoende vem som drabbas.
CITAT
Och vad spelar syftet för roll ????
Det är olagligt att smuggla knark oavsett syftet !
Det var det där som jag tolkade som: "lagar finns till för att följa och de definiter gott&ont". Tolkade jag fel så tolkade jag fel.
CITAT
ett handikappanpassat häkte
Javisst, fast det behövs kanske flera. Inte kan man väl ta en person som häktats i Kiruna och köra ner honom till Malmö. Det skulle också kosta mycket.
Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)