Nja, det är en sanning med modifikation att 'Dissecta' inte sprider sig med rotskott. Helt klart är den inte lika benägen att skjuta rotskott som Rhus typhina, men i en väldigt rik och fuktig markmiljö med goda växtbetingelser skulle den också skjuta en hel del rotskott.
Jag har aldrig sett någon 'Dissecta' i handeln och det enda sättet som jag kunde föröka den på var att använda de få rotskott som fanns på ett av exemplaren som min vän tillhandahöll. Och de rotskotten var lätträknade.
Rhus glabra är jag lite osäker på hur den ser ut men är det inte den som har väldigt stora och lite mer glänsande blad? Likheten med gudaträd är bara rent allmän och är man osäker kan man alltid skilja dem på "öronen" vid bladbasen. Ett litet exemplar av gudaträd kan på håll vara ganska lik en tät och uppvuxen Rhus typhina. Det är denna som återfinns i många villaträdgårdar och som vanligtvis säljs i Sverige (varför??). Den är så förbannat lätt att föröka med rotskott att det knappt finns någon anledning att köpa den.
--------------------
|